Meny Stäng

Beviset på konsumentens makt

Under en längre tid har jag påstått att vi konsumenter kan göra skillnad. Om vi inte köper ex fläskkött från Danmark så kommer det att försvinna från butikerna. Från många hör jag då att politikerna måste ändra lagar och regler. Visst dom kan bidra genom lagar och regler. Men det tar tid och blir mer komplicerat. Lättare är att vi som köper mat, kläder, hygienartiklar och allt annat funderar lite mer över våra val.

I veckan som gick la Greenpeace ut information om att Head & Sholders slutar att förstöra regnskog för att få palmolja. 400 000 personer har mailat till Procter & Gambler som säljer bl a Head & Sholders produkter. Utöver det har det kampanjats i butiker för att påverka.

Även denna kom nu i veckan som visar på att konsumenten har makt att påverka. I Sverige kommer Willys och Coop slutar sälja ägg från burhöns efter massprotester från oss konsumenter. Alltså oss vanliga människor som handlar i butiken.
http://www.dn.se/ekonomi/matkedjor-slutar-med-agg-fran-burhons/ Kvar av dom stora kedjorna är nu Ica som fortsätter sälja ägg från burhöns. Så du som handlar där kan nu göra så dom slutar med det. Genom att välja bort dom äggen när du ska köpa ägg nästa gång.

Liknande inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *