I förra veckan var vi fem personer som driver ett eller flera bolag var som träffades över en lunch. Då som så många andra tillfällen kom lokaltidningens rapportering upp. Av oss fem så har tre stycken samma erfarenhet av Ljusnan, som är vår lokaltidning.
Vår erfarenhet är att har man fått några reportage på kort tid så tackar dom nej att skriva om ytterligare en sak som kommer ske för dom tycker inte att man ska få för mycket publicitet. Jag förstår att tidningen inte vill att de ska marknadsföra företag men det är också så att det är en mindre grupp personer i vårt samhälle som gör saker som påverkar vår bygd i ett större perspektiv. Det kan vara idrotts eller kulturarrangemang eller utveckling av nya produkter/tjänster som skapar arbetstillfällen. Om då samma person under några månaders tid gör flera saker som kan anses vara i allmänhetens intresse så känns det väldigt konstigt att journalister på Ljusnan svarar: ”Du har synts så mycket nu så vi kommer inte skriva om detta”.
Ett exempel från Stockholm om medias påverkan är när dom första rapporterna att ”lågkonjukturen är här” kom. Då var det en bilverkstad i Stockholmsområdet som morgonen efter fick många avbokningar av service på sina bilar. Företaget undrade vad som hänt och ringde upp kunderna för att höra anledningen till avbokningarna. Svaret han fick var att ”nu blir det lågkonjuktur”. Efter lite följdfrågor så visade det sig att ingen av de som avbokat hade blivit varslade eller uppsagda men tyckte det var lika bra att hålla lite hårdare i pengarna när det nu skulle bli sämre. För det hade dom sagt på nyheterna dagen innan.
Jag tror att media har en stor möjlighet att skapa en mer positiv anda i vårt samhälle. Självklart ska dom rapportera verkligheten men den känns ibland mer överdriven och jante än verklighet.
/Madeleine Böhnke